in my view • Alergia & astma

13. mája 2015

Jar je v plnom prúde. Aj vy si občas kýchnete alebo zakašlete a ste si isté, že nie ste choré? Potom máte na 100% alergiu a astmu, prípadne nečinné pľúca. A viete o tom, že to je do konca života a už sa nikdy nevyliečite? Musíte si preto nájsť alergológa, pravidelne ho navštevovať, užívať dvoje lieky a tri inhalátory. Ale dá sa to všetko účinne potlačiť, ak budete súhlasiť so subkutánnou desenzibilizáciou...
Takto alebo aspoň podobne to bude prebiehať, ak sa rozhodnete využiť ambulantnú starostlivosť. Alebo aspoň v mojom prípade to tak bolo a ak je to u vás inak, ste skutočne šťastné.


U mňa sa alergia prejavila ešte na základnej škole a v tom čase som to riešila tak, že mi moja lekárka predpisovala Alerid, ktorý som si zobrala len vtedy, keď sa u mňa prejavili príznaky. Dokázala som takto prežiť celú alergickú sezónu v podstate bez problémov. Po pár rokoch mi ale lekárka navrhla, aby som zašla za alergologičkou, že je u nás v meste nová a otvára ambulanciu.
Tam som sa dozvedela, že moja alergia je navždy a časom aj to, že mám astmu a zníženú činnosť pľúc a že sa z toho nevyliečim. Vynadala mi, že prečo užívam Alerid tak, ako ho užívam, že to musím denne počas celého roka a spravila mi testy. Z nich mi vyšlo, že som alergická na roztoče, brezu, liesku, jelšu, psa, mačku, kukuricu, traviny a neviem, sakra, čo všetko ešte. Z týchto primárnych alergií potom vyplynuli ďalšie, ako napríklad to, že keďže som alergická na brezu, robí mi problém aj jablko - už sa ale ďalej neriešilo to, že nestriekané jablká zo záhradky mi nevadia.
Dostala som nové lieky na alergiu, ktoré som užívala denne, tristošesťdesiatpäť dní, päť rokov. Okrem toho jedny na pľúca a už spomínané tri inhalátory. A aby toho nebolo ešte málo, dostala som na výber liečbu kvapkami pod jazyk alebo subkutánnu desenzibilizáciu - alergénové injekcie pod kožu. Keďže som sa bála, či by mi neopuchol jazyk a dýchacie cesty a neudusila som sa, prijala som injekcie. To som ale nevedela, čo ma čaká.
Bolo to päť rokov - prvé mesiace každý týždeň, zvyšok raz do mesiaca. Látku, ktorú mi vpichovala som si hradila, samozrejme, sama. Každý krát som dostala vyššiu dávku, až som sa dostala na udržiavacích 8 či 10 mililitrov. Každý jeden krát som po injekcii dvadsať minút, z ktorých sa niekedy stala aj hodina a pol, čakala v čakárni, aby som nedostala nejaký šok či čo. A každý krát som na ruke mala päťcentimetrovú tvrdú boľavú hrču, z ktorej sa mi vždy spravila velikánska modrina (modrá, žltá, zelená - ako kedy). A toto mesiac čo mesiac, päť rokov.
To, že som sa každú sezónu cítila horšie a horšie alergologička ospravedlňovala tým, že sa mi stav horší a mám brať viac liekov (2x denne) a pridať kvapky do očí a spreje do nosa.


Po piatich rokoch prišiel konečne ten deň, kedy som mala ísť na opakovanie testov. Šesť ampuliek krvi a bežné testy na intoleranciu látok. Výsledky boli podľa nej o niečo lepšie, ale. Ale. ALE! Vždy tam bolo to jej ale, za ktorým sa skrývalo ďalších päť rokov. Alebo pätnásť. Alebo tristo. A ja som už nechcela. To sme sa videli naposledy. Už som neprišla, nedvihla telefón a prvý rok som cez sezónu nezobrala ani jednu tabletku. A chcete vedieť, čo sa stalo? Absolútne nič. Párkrát som kýchla, párkrát som si popretierala oči. Nemala som preto dôvod to ďalej riešiť.
Tento rok som mala väčšie problémy, viac kýcham, kašlem a niekedy sa nemôžem nadýchnuť, no kúpila som si voľnopredajné antihistaminikum, ktoré si dám opäť len vtedy, keď potrebujem a nemám žiaden problém. Cítim, že je to oveľa lepšie, že mi "liečba" vôbec nechýba a že som naozaj hlúpa, že som s tým nesekla skôr. Mohla som si ušetriť nepríjemné chvíle, starosti i nemalé peniaze.

Obraz si spravte samy. Budem ale rada, ak mi napíšete svoje skúsenosti s touto problematikou, ak nejaké máte. 

7 komentárov:

  1. ja teraz tiež v tomto období často kýcham, soplím... dialo sa mi to aj minulú jeseň... priateľ ma prehovára, aby som s tým zašla k doktorke, ale neviem... tiež rozmýšľam nad nejakým voľnopredajným liekom z lekárne...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Po svojej skúsenosti návštevu lekára neodporúčam, myslím, že chápeš prečo a radšej zastávam voľnopredajné lieky

      Odstrániť
  2. Ahoj, ja mám tiež alergiu na peľ....z trávy, stromov, kríkov, kvetov.... odkedy som otehotnela (2012) nebrala som žiadne lieky, nakoľko sa počas tehotenstva a kojenia nesmú užívať lieky, iba ak to je už na nevydržanie... takže to zhrniem.... 2012- tehotenstvo.....9/2012 - pôrod..... do 7/2013 - kojenie......potom pauza (bez liekov)..... potom 1/2014 - druhé tehotenstvo....10/2014 druhý pôrod.... od 10/2014 do teraz kojím.... takže lieky zasa nič.... ak to má celé zhodnotiť, tak musím povedať, že v roku 2013 som sa cítila najlepšie a opak je toho roku 2014, teraz sa cítim najhoršie... tohto roku som zistila, že počas sezóny nesmiem jesť ani arašidy a všetko čo je z arašidov, lebo nedávno som si dala arašidové chrumky a opuchlo mi hrdlo, svrbel ma krk, dlane, chodidlá, pod kolenami, oči a v ušiach, potom sa mi vyhodili po tele vyrážky a tak cca do 1,5hod to pomizlo. Tak keď to všetko zhodnotím, ten rok je asi najhorší.... uvidíme, čo bude ďalej... každopádne, ďalšie tehotenstvo už nebude :-D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ahoj, ďakujem veľmi pekne za reakciu. Musím povedať, že ti to rozhodne nezávidím. Teda, samozrejme, že tehotenstvo a všetko okolo je krásne, ale je to určite veľmi nepríjemné, že si nemôžeš od príznakov alergie nijako pomôcť :( Tiež sa mi stalo, že som raz zle zareagovala na mandle a odvtedy z nich mám obavu :D Dúfam, že to dobre dopadne a čoskoro budeš môcť príznaky nejako riešiť. A obdivujem ťa za statočnosť a to, že si prežila bez akýchkoľvek liekov. Viem, aké to je nepríjemné. Prajem veľa zdaru! :)

      Odstrániť
    2. Budem sa snažiť čo najdlhšie kojiť, aj na úkor toho, že sa mi zhorší môj stav.... a po kojení uvidím, či navštívim lekára :-)

      Odstrániť
  3. Odborník nejsem, teprve studuji, ale myslím si, že je blbost užívat léky zbytečně každý den, když máš problémy jen někdy, já sama jsem sice alergická jen na roztoče, kočku a Halixol, ale i tak jsem byla u alergoložky a mám tabletky, které užívám jenom při obtížích :-) O těch injekcích jsem nikdy neslyšela, ale přijde mi aplikovat subkutánně až 10 ml hrozně moc, vůbec se nedivím, že se ti tam potom udělal zánět nebo modřina, nejvíce pod kůži tak 5 ml co vím ze školy :-) Každopádně docela koukám jaký k tomu ta alergoložka měla přístup, občas mi přijde, že někteří lékaři už jenom předepisují léky na všechno možné :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem krásne za komentár. Vidíš, a to sa mi veľa ľudí čudovalo, prečo som tam prestala chodiť a že ona určite vedela čo robí. No poviem ti, že som väčšinou mala pocit, akoby mi naočkovávala viac alergénov a aby som potrebovala viac liekov, aby na tom niekto viac zarobil. Bolo to fakt šialené a som rada, že som to ukončila.

      Odstrániť

Ďakujem za každý komentár ♥

 
FREE BLOGGER TEMPLATE BY DESIGNER BLOGS