in my view • fenomén facebook

15. októbra 2014

Ahojte kočky!
V rámci môjho presvedčenia skúsiť blog ozvláštniť tým, že recenzie prestriedam inými článkami, rozhodla som sa prispieť do rubriky in my view s článkom, ktorý je výhradne nekozmetický a netýka sa ani blogov a blogovania. Jedná sa ale o tému, ku ktorej mám akosi potrebu sa už nejakú dobu vyjadriť. Nie preto, že by boli moje názory na vec nejaké extrémne filozofické či odlišné od rôznych bežne prezentovaných názorov, myslím si však, že by nebolo na škodu verejne prezentovať ten svoj a tak vás istým spôsobom zasa o máličko zoznámiť s mojím videním sveta.
Ako ste už určite pochopili z názvu článku, rada by som sa vyjadrila k niekoľkoročnému fenoménu, ktorý jednoznačne a nezvratne ovplyvnil a zmenil svet - k facebooku a rada by som vám napísala, aké má podľa mňa výhody i nevýhody. Ešte raz však zdôrazňujem, že si nemyslím, že moje názory sú niečim výnimočné alebo inovatívne a budem sa veľmi tešiť na vaše komentáre, v ktorých sa možno dúfam aj vy k tejto téme aspoň čiastočne vyjadríte.


• Klady:
+ Bez akýchkoľvek pochýb nám facebook ponúka to, čo bolo možno jedným zo zámerov jeho tvorcov a to, že nás spája s ľuďmi, s ktorými nemôžeme byť v kontakte iným spôsobom. Môžeme s nimi komunikovať, zdieľať s nimi fotografie a zostať s nimi v spojení prakticky za akýchkoľvek okolností a podmienok.
+ Takisto nám umožňuje hromadne komunikovať a zostať v spojení s veľkými skupinami ľudí, akými môžu byť napríklad spolužiaci, s ktorými potrebujeme niečo preriešiť aj mimo školu veľmi často alebo ak by som sa na to mala pozrieť z hľadiska blogu, pomáha nám zostať v kontakte s čitateľmi, čo je nepochybne obrovská výhoda.
+ Keď už som spomenula udržiavanie kontaktov, nemôžem zabudnúť na nadväzovanie nových. Človek ani nevie ako a jedného dňa sa mu okruch priateľov rozrastie o ľudí, s ktorými sa nikdy nevidel, častokrát sa s nimi pravdepodobne za celý život ani neuvidí, no napriek tomu ich môže považovať za skutočných priateľov. A toto píšem z vlastnej skúsenosti, keďže mne takéto priateľstvo vydržalo zatiaľ asi štyri alebo päť rokov, ak nie viac :)
+ No a nesmiem zabudnúť spomenúť ani výhody facebookových aplikácii a hier, ktoré nám umožňujú buďto niečo pekné vyhrať alebo sa niečo nové naučiť, ak si vyberáme tie správne. Napríklad ja si pomocou hry s názvom Pearl´s Peril rozširujem slovnú zásobu, trénujem pozornosť i pamäť.

• Zápory:
- Asi nikoho neprekvapí, že ako prvú a veľmi značnú nevýhodu toho virtuálneho sveto označím to, že človek napriek tomu, že sám určuje, čo pustí do sveta a kto to uvidí, prichádza týmto o veľkú časť svojho súkromia. Je ale pravda, že o neho prichádza dobrovoľne. Aj tak ale potom nechápem, prečo sa milióny ľudí pozastavujú nad teóriou Big Brother a odsudzujú kontrolovanie sveta kamerovým systémom, ktorý im berie ich súkromie, keď potom aj tak všetko to súkromie natrieskajú do svojho facebookového profilu...
- A takisto sa dobrovoľne púšťa do konverzácií s ľuďmi, ktorí sa skrývajú za svoje online profily a tým pádom vzniká priestor pre (nielen) anonymnú šikanu, ktorá už neraz skončila často úspešnými pokusmi o samovraždu. Jednoducho internetový teror podľa mňa nikdy nebol na takej úrovni ako v súčasnej dobe
- Keď už som spomenula to kontaktovanie sa a komunikovanie prostredníctvom klávesnice - určite ste si aj vy všimli, že na úkor rozvoja tohoto spôsobu kontaktu sa začal vytrácať ten ľudský. A rovnako tak sa začala strácať schopnosť ľudí sa navzájom zhovárať mimo chatových okien či komentárov pod príspevkami
- O čo ešte ale človek prichádza popri všetkých týchto stratách? O obrovské množstvo voľného času. Veď sa len zamyslime, koľkokrát denne len tak naprázdno klikneme na facebook a rollujeme stenu bez toho, aby to malo nejaký zmysel či už pre nás alebo všeobecne? A koľkokárt naozaj vnímame obsah toho, čo sa pred nami zobrazuje?
- No a keď som už pri tých stratách, aspoň u mňa nastáva veľká strata denno-denne a to vtedy, keď stratím nervy. Prečo? Pretože si jednoducho nedoážem vysvetliť, z akého dôvodu ľudia riešia svoje súkromné, rodinné a vzťahové problémy v statusoch. prečo malé dievčatá (a tým myslím 10-15 rokov) pravidelne zverejňujú svoje doslova polonahé fotky za účelom strhnúť na seba pozornosť. Prečo ľudia miesto toho, aby zašli na cintorín a prejavili zosnulý úctu na mieste, ktoré je na to určené už stáročia, radšej zdieľajú dookola fotky s podobizňami ľudí, ktorí ich opustili, píšu k nim srdceryvné komentáre a čakajú na reakcie ľudí, ktorým je to celé aj tak v hĺbke duše ukradnuté?


Nechcem teraz vyzerať ako niekto, kto túto sieť zavrhuje a odsudzuje - to vôbec nie. Sama ju denne používam, naprázdno rollujem stenu, zdieľam fotografie, komunikujem, nekomunikujem, odhaľujem verejnosti svoje momenálne nálady, názory a pocity - ale naučila som sa poznať hranice. 

Aký je VÁŠ názor na túto problematiku?

2 komentáre:

  1. Tak, som tu zas. :DD
    Aby táto správa nebola zbytočne dlhá (čo asi bude, keď ju ničím takýmito offtopic kecmi)... Myslím, že tie klady si vypísala celkom presne, je to fajn, keď chce niekto odoberať novinky a mať všetko na 1 mieste, a aj tie aplikácie sú fajn - aj keď pri tých mi v poslednom čase vadí, že všetko musím zdieľať, všetkých pozývať, alebo že všetci musia vidieť, koľko bodov/aké výsledky som dosiahla, atď.
    Výhodu vidím v udržovaní kontaktov s ľuďmi, ktorých som už nejak spoznala, či s rodinou... a je sranda, že aj keď som sa s niektorými ľuďmi zoznámila pôvodne na internete, všetci mi rozumeli možno viac ako tí, s ktorými som sedela napr. v škole. A keď som sa s nimi postretala aj naživo, fakt presne boli takí, ako som si ich predstavovala - väčšina z nich. :D Zaujímavé, že s týmito ľuďmi sa stretnem tak raz za rok-dva a stále vieme, o čom sa rozprávať, aby to toho druhého bavilo, a tak. :D
    Nevýhoda je FB vtedy, keď si mám písať s niekým, kto je naživo síce ukecaný, ale tuná to nejak nepreháňa a keď mu napíšem správu s 8 riadkami, tak ma znesie, že čo také "dlhé" mu píšem. :D Potom, nech sa nikto neozýva, že internet je len pretvárka, keď komunikovať ani nechcú.
    Mne napr. písomná komunikácia aj vyhovuje, nakoľko som introvert a dllho trvá, kým si premyslím čo presne chcem povedať (čo môže byť nudné) a keď nad sebou nerozmýšľam, tak trepnem totálnu blbosť, alebo mi lezie na nervy skákanie do rečí, pričom som ešte nedopovedala. V tom mi písanie vyhovuje, že tú správu si prečítať musia. :D A možno je to aj tým, že som vždycky chodievala po školských literárnych súťažiach a tvorila na nástenky, no na tie rétorické podujatia som si už netrúfla nikdy.
    Joj a to zdieľanie všetkého, to je zlo. :D Fotky detí, milión dvesto selfies, kde polovicu z fotky tvorí ruka, znova fotky detí, potom strastiplné vyznania lásky (aj kamarátkam, lebo šak ľúbim najviac na svete), duchovné citáty o tom, napr. že posmievanie je zlé (aj keď sa ten človek možno včera smial mne), no a pak "život je sviňa" "čo sa stalo mojko?" "nič, nestaraj sa" :D Niektorí by sa po tomto možno opýtali, že čo majú potom pridávať... Fakt je, že ja nepridávam takmer nič na svoj osobný profil, a reálne sa to dá zvládnuť. :D
    Čo ma ale štve najviac, a písala som to už aj u seba na blogu, asi aj všade inde, kde sa dá (fakt ma to takto vytáča :D ), je zneužívanie smartphonov... už mám 2 skúsenosti, keď som si šla s jednou osobou sadnúť po dlhom čase na pivko, a celý čas som sa musela pozerať na to, ako si píše s inými na FB a rozmýšľať nad tým, ako môže byť batéria na tom telefóne tak dlhotrvajúca... a samozrejme ja s mojou šunkou bez internetu, no... Človek nech je na PC aj celý deň, ale keď sa chcem s niekým vidieť, nech to preboha nechá... Tento rok aj na festivale Pohoda bolo vo wifi priestoroch oveľa viac ľudí ako po minulé roky a do nabíjačkárne som sa cez to množstvo ani nedostala... čiže v tomto ohľade si myslím, že FB trochu degeneruje ľudí, keď sú v sociálnom prostredí vonku. :)
    Tak ja končím, ani sa nejdem pozerať radšej, koľko som toho napísala a klikám ODOSLAŤ. :D
    Rowena | Feeling Hoppy

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No.. wow! To si si dala nozaj prácu, aby si mi napísala takýto komentár a ja ti za neho naozaj veľmi ďakujem :) Hrozne rada, by som ti odpísala niečo zmysluplné, ale myslím, že už bolo úplne všetko povedavé (napísané). Až sa hanbím, že ti na tak dlhý odkaz odpisujem len toto :( :D

      Odstrániť

Ďakujem za každý komentár ♥

 
FREE BLOGGER TEMPLATE BY DESIGNER BLOGS